Välj en sida

Frågor och svar

Kontakt

Du är alltid välkommen att kontakta oss; oavsett om du har generella frågor kring ditt kort, vill höja din limit eller beställa ett extrakort. Av hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post utan uppmanar dig vid dessa fall att ringa oss för att kommunicera på ett säkert sätt.

Kundtjänst: 08-695 17 45, öppet mån-fre kl 8-16 med lunchstängt kl 11-12.

E-post: tuicard@cardservice.se
TUI Card, Box 1265, 164 29 Kista

Ring 08-695 17 34 vid spärr eller förlust av kort, öppet dygnet runt.

Om betal- och kreditkort

Vad är ett betal- och kreditkort?
Ett kreditkort ger dig valfriheten att välja mellan att betala en faktura i sin helhet på förfallodagen eller att dela upp fakturabeloppet över tiden. Oftast behöver man betala ca 1/20-del av skulden som lägst varje månad. Det finns alltså en möjlighet att betala i sin egen takt. Oftast utgår ingen ränta om du betalar allt på en gång men väljer du att dela upp betalningen utgår ränta för den tid du ”lånar” pengarna.

Utöver ränta tillkommer ofta en aviserings- eller administrationsavgift och i vissa fall även en årsavgift.

Övriga avgifter
För samtliga korttyper tillkommer olika avgifter. Exempel på dessa är uttagsavgift, valutapåslag vid köp i utlandet, påminnelseavgift och förseningsavgift vid försenad betalning.

Allmänna villkoren »

Visa eller MasterCard
Visa och MasterCard är inte utgivare av kort utan två olika system för hantering av köp/transaktioner. Affärer och andra inköpsställen ansluter sig till systemet – därför fungerar ditt kort på miljontals ställen jorden runt.
Om du skall resa långt är det bra att kolla upp hur kortet gäller just där innan du ger dig av.

Effektiv ränta
När ”effektiv ränta” redovisas innehåller den ränta + alla löpande avgifter omräknat till en årlig ränta. Detta för att du som kund skall kunna jämföra olika kort och lätt ska kunna se vad ett så kallat ”räntefritt” köp kostar jämfört med ett annat köp.

Läs mer hos konsumentverket »

Hur räknar jag ut min totala kreditkostnad?
Om du köper en resa med ditt TUI Card kan du dela upp betalningen på 6 månader räntefri delbetalning. Det innebär att om din resa kostar 12 000 kr kommer du att betala 2000 kr i månaden i 6 månader. Den enda kostnaden som tillkommer är en uppläggningsavgift om 195 kr, vilket innebär en total kostnad på 12 195 kr. Du kan självklart även välja att betala hela beloppet på en gång om du så önskar.

På övriga köp där du väljer att utnyttja delbetalning tillkommer årsränta på 16,40 %. Om du då köper något för 6 000 kr och delar upp betalningen på 4 månader innebär detta en totalkostnad på:

6000*0,164/12 = 82 kr månad 1

+ 4500*0,164/12 = 61,5 kr månad 2 

+ 3000*0,164/12 = 41 kr månad 3

+ 1500*0,164/12 = 20,5 kr månad 4

= 205 kr i ränta (varav 30 % är avdragsgill i deklarationen).

Detta innebär en totalkostnad på 6205 kr.

Säkerhet

  • Förvara kort och kod separat från varandra
  • Lämna aldrig ifrån dig ditt kort.
  • Det är bättre att använda ett kreditkort än ett bankkort. Bankkortet är kopplat till ditt bankkonto medan kreditkortet genererar en faktura där du kan se om något är fel och i sådant fall reklamera det utan att behöva ligga ute med pengarna.
Användning av kortet

Fungerar mitt kort på resmålet?
De flesta länder accepterar kortbetalningar med MasterCard eller Visa. Kontakta ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka om du är osäker på om ditt kort fungerar på resmålet.

När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
Vi rekommenderar att betala i landets egen valuta eftersom det kan tillkomma kostnad för kursskillnader om du betalar i svenska kronor.

Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
Det kan bero på en mängd olika saker:

  • Butiken kan ha tappat kommunikationen med oss som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt.
  • Det finns mindre utrymme att handla för än du beräknat.

Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan. Du behåller samma PIN-kod.

Höj din kredit

Vill du ha högre kreditgräns?
Med TUI Card kan du ansöka om en kredit på upp till 100.000 kr. Vill du höja din kredit för att få utrymme till resan eller vardagsköpen ansöker du om detta genom att klicka på ”Ansök om höjd kreditgräns” under översikt eller i menyn.

Vill du istället sänka din kreditgräns kan du ringa vår kundtjänst på 08-695 17 45.

Kontoutdrag

När kommer kontoutdraget?
Du får ditt kontoutdrag mellan den 10-15:e varje månad.

När börjar jag betala ränta?
En gång i månaden får du ett kontoutdrag med saldo och en översikt av var och när du använt kortet. Räntan beräknas från förfallodatum på ditt utgående belopp.

Så här läser du din faktura
Undrar du över alla olika delar på fakturan, vad det betyder och vad du ska betala? Då kan denna guide hjälpa dig. Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna kring fakturan.

Fakturaguiden »

PIN-kod

Vad är en PIN-kod?
Till ditt kort hör en PIN-kod. PIN-koden kommer ca. 1-3 arbetsdagar efter att ett nytt kort har beställts.

Jag har glömt/spärrat min PIN-kod, hur får jag en ny?
Vänd dig till TUI Card kundtjänst på telefon 08-695 17 45. Öppettider 8-18 på vardagar.

Vad är CVC/CVV?
En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

Blippa med TUI Card

Kontaktlösa kort innebär att du betalar genom att ”blippa” ditt kort mot kortläsaren vid köp under 400 kr. Ibland behöver du slå din PIN-kod även vid småköp.

Hur aktiverar jag kontaktlösa betalningar på TUI Card?
Funktionen ”kontaktlösa betalningar finns på ditt TUI Card. Har du fått ett helt nytt kort måste ditt första köp genomföras med PIN-kod oavsett belopp. Därefter är det fritt fram att ”blippa” ditt kort för att betala dina köp.

Var kan jag använda mitt kontaktlösa kort?
Du kan betala kontaktlöst om kortläsaren har symbolen som visar att den kan ta emot kontaktlösa betalningar.
Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar.

Mitt TUI Card har slutat att fungera för kontaktlösa transaktioner
Kontrollera först att kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar. Om kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar och ditt kort ändå inte fungerar, vänligen kontakta oss på 08-695 17 45 så hjälper vi dig med att beställa ett nytt kort.

Säker betalning på nätet

För att du ska känna dig trygg med att använda ditt betal- och kreditkort vid betalningar på internet ingår tjänsten Verified by Visa. Tjänsten är kostnadsfri och innebär att du som kortinnehavare identifierar dig med Mobilt BankID vid betalning på Internet.

Vad är Mobilt BankID och hur skaffar jag det?
BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du använder när du behöver styrka din identitet på internet. Mobilt BankID beställer du hos din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app som behövs för att ditt Mobila BankID ska fungera.

Måste jag alltid identifiera mig med Mobilt BankID när jag handlar över nätet?
Inte alltid, men det är bra att ha ditt Mobila BankID tillgängligt när du betalar över internet då det ofta kommer att behövas.

Om jag har ett extrakort, kommer jag också kunna verifiera köp med Mobilt BankID?
Ja, men det förutsätter att du som extrakortsinnehavare har ett eget Mobilt BankID.

Öppna och stäng kortet för köp på nätet
Med regionspärrar öppnar du och stänger för köp på internet.

Regionspärr

Med regionspärr kan du öppna och stänga ditt kort för olika regioner i världen och på internet.

Hur aktiverar jag regionspärren?
Du kan enkelt hantera regionspärren på Mina sidor. Välj ”Regionspärr” och följ instruktionerna. Tänk på att om du har flera kort måste du göra detta för varje kort.

Adressändring

Har du nyss flyttat? Du behöver inte tänka på att meddela oss din nya adress då detta uppdateras automatiskt.

Går ditt kort snart ut?

Om du använt ditt kort under de senaste 14 månaderna behöver du inte göra någonting. Du får ett nytt kort hemskickat innan ditt befintliga kort hunnit gå ut. Om du inte använt ditt kort under de senaste 14 månaderna får du mer information när det närmar sig.

Frågor och svar kring vår reseförsäkring i samband med Coronaviruset COVID-19

Läs mer om vad som gäller genom att klicka här.